Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر روز می‌توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرد.

در حالی که به دلیل همزمانی با ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س) اکران فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر برای دو روز متوقف می‌شود، ‌ به نظر می‌رسد کنجکاوی برای رونمایی از فیلم‌های قرار گرفته در روز آخر اجازه فروکش کردن تب و تاب جشنواره را نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز جمعه ۱۹ بهمن‌ماه و فردا شنبه ۲۰ بهمن‌ماه جشنواره فجر تعطیل است و اکران فیلم‌ها در روز یکشنبه ۲۱ بهمن‌ماه از سر گرفته می‌شود. با مرور متن و حاشیه نهمین روز جشنواره در «مهر سیمرغ» همراه شوید.

فیلم روز؛ جان‌دار

«نسبت خونی» عنوان فیلم کوتاهی است که این روزها در بسته اکران زمستانه فیلم‌های کوتاه در گروه «هنروتجربه» در حال اکران است، فیلمی درباره یک اختلاف و مجادله خانوادگی که حسین امیری‌دوماری و پدرام پورامیری به صورت مشترک آن را کارگردانی کرده‌اند و بازیگران سرشناسی همچون فرید سجادی حسینی، لیندا کیانی و هادی حجازی‌فر نقش‌آفرینی در آن را برعهده داشته‌اند.

امیری دوماری و پورامیری جوان به پشتوانه همین تجربه کوتاه، اولین فیلم بلند سینمایی خود را در فضایی مشابه مقابل دوربین بردند؛ «جان‌دار» با چنین پشتوانه‌ای توانست در بخش نگاه نو جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر پذیرفته شود و رونمایی از آن در نهمین روز جشنواره در پردیس سینمایی ملت مورد توجه اصحاب رسانه قرار گرفت.

فیلم «جان‌دار» منهای از پایان‌بندی ناگهانی که تبدیل به پاشنه آشیل آن شده‌است، روایتی تکان‌دهنده از یک موقعیت داستانی در یک خانواده را ارائه می‌دهد که به مدد کارگردانی حساب‌شده و بازی قابل توجه بازیگران اصلی به‌ویژه حامد بهداد، فاطمه معتمدآریا و موفق‌تر از همه جواد عزتی، تبدیل به یکی از آثار قابل‌توجه جشنواره سی‌وهفتم شده است.

این فیلم پربازیگر را کامران مجیدی، برادر مجید مجیدی کارگردان شناخته شده سینما، تهیه کرده است که این فیلم بعد از دو فیلم «لاک قرمز» و «زرد» سومین تجربه تهیه کنندگی او در سینما محسوب می‌شود.

چهره روز؛ محسن تنابنده

بعد از تجربه نه چندان موفق «گینس» در عرصه کارگردانی، محسن تنابنده فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون «قسم» را نوشته و کارگردانی کرده‌ است تا جنبه دیگری از توانمندی‌های فنی خود را به رخ بکشید.

«قسم» فیلمی جاده‌ای است و محور روایت آن حول اتوبوسی شکل می‌گیرد که مسافران آن جمعی از اعضای یک فامیل هستند و برای آیین «قسامه» و صدور حکم اعدام برای قاتل یکی از بستگان، راهی مسافرت شده‌اند. از این منظر روایت داستان در فضای محدود یک اتوبوس و پیش‌برد داستان در قالب دیالوگ‌های فشرده و باضرباهنگ بالا یکی از اصلی‌ترین چالش‌های تنابنده در ساخت این فیلم بوده است.

محسن تنابنده که چندسالی است با برند مجموعه تلویزیونی پایتخت و ایفای نقش اصلی آن یعنی «نقی معمولی» برای مخاطبان شناخته شده است، فیلم «قسم» را با تهیه‌کنندگی الهام غفوری که تهیه مجموعه «پایتخت» را نیز برعهده داشته،‌ کلید زده است.

تنابنده که حالا فیلم نسبتاً موفقی را به کارنامه کارگردانی خود ضمیمه کرده است،‌ پس از رونمایی فیلمش در پردیس ملت و در نشست خبری فیلم هم حاشیه‌ساز بود و مجادله او با یکی از خبرنگاران درباره رعایت جزئیات حقوقی در روایت داستان، تبدیل به تیتر رسانه‌ها شد.

حاشیه روز؛ ادامه برائت از پول‌های مشکوک

بازار حرف و حدیث درباره پول‌های مشکوک در سینما درست چند هفته پیش از برگزاری جشنواره فیلم فجر و به‌واسطه انتشار بخشی از اظهارات نماینده دادستان در دادگاه رسیدگی به تخلفات بانک «سرمایه» و نام بردن از دو تن از چهره‌های خبرساز و پرحاشیه در حوزه سرمایه‌گذاری در سینما و شبکه نمایش خانگی حسابی داغ شد. بازاری که نام «محمد امامی» بیشترین بسامد را درآن داشت.

امامی از سرمایه‌گذاران پرکار سینما و شبکه نمایش خانگی در سال‌ها اخیر بوده است که آثار پرخرجی همچون سریال «شهرزاد» و یا فیلم سینمایی «مصادره» با همراهی مستقیم او به سرانجام رسید.

محمد امامی سرمایه‌گذار حاشیه‌ساز سینما و شبکه‌ نمایش خانگی

درست از روزی که نام این سرمایه‌گذار در جلسه دادگاه بانک سرمایه به میان آمدن و اعداد و ارقام کلانی به‌عنوان حجم تخلفات مالی او طرح شد، کنجکاوی درباره سرمایه‌های در گردش او در چرخه تولید سینما ضریب گرفت و رسانه‌ها دست به کار شدند تا از پروژه‌هایی خبر بگیرد که با پشتوانه سرمایه محمد امامی مراحل تولید را سپری می‌کردند.

نام‌های مختلف و متعددی هم در این مسیر در قالب گمانه‌زنی بر سر زبان‌ها افتاد. در میان فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره سی‌وهفتم هم بودند نام‌هایی که با چنین اتهامی مواجه شدند. ابتدا این محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» بود که با صدور اطلاعیه از خرید سهم امامی در این فیلم خبرداد و اینکه او در حال حاضر هیچ سهمی در این پروژه ندارد و روز گذشته هم مجری طرح «جان‌دار» از این انتساب اعلام برائت کرد.

به گفته مجری طرح فیلم سینمایی «جان‌دار» محمد امامی رسماً از این فیلم کنار رفته است و هیچ سرمایه‌ای در فیلم وارد نکرده است. با این همه اما کنجکاوی رسانه‌ها برای اطلاع از سرنوشت دیگر سرمایه‌گذاری‌های امامی در سینما و به‌خصوص شبکه نمایش خانگی همچنان ادامه دارد و باید دید آیا علاوه‌بر این اعلام برائت‌ها، کسی همراهی و همکاری با این سرمایه‌گذار پرحاشیه را به گردن می‌گیرد؟

نکته روز؛ آقازاده‌های ناکام

فهرست فیلم‌های راه‌یافته به بخش نگاه نو جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر که اعلام شد، بیش از هر چیز حضور دو نام خانوادگی آشنا درآن جلب توجه می‌کرد؛ کیمیایی و صدرعاملی دو نام شناخته شده و معتبر در خانواده سینمای ایران هستند و حضور این نام‌ها در بخش  فیلم‌اولی‌ها کنجکاوی‌برانگیز بود. پولاد و میلاد فرزاندان مسعود کیمیایی و رسول صدرعاملی هستند که اولین تجربه خود در مقام کارگردان را به ویترین جشنواره سی‌وهفتم ارائه کرده‌اند.

رونمایی از «معکوس» به کارگردانی پولاد کیمیایی که چندان به مزاق اصحاب رسانه و مخاطبان خوش نیامد و حتی علاقمندان به سینمای مسعود کیمیایی، پولاد را به گرته‌برداری و در مواردی حتی کپی‌برداری از کاراکترها و سکانس‌های آشنای آثار پدرش کردند.

میلاد صدرعاملی در نشست خبری «سونامی»

«سونامی» به کارگردانی میلاد صدرعاملی هم در حالی در نهمین روز جشنواره رونمایی شد که به واسطه شنیده‌ها درباره آن انتظار می‌رفت تنها نماینده «سینمای ورزشی» در جشنواره سی‌وهفتم اثری پرکشش و همراهی‌برانگیز باشد اما نتیجه متفاوت از انتظارات بود.

میلاد صدرعاملی که علاوه‌بر پشتیبانی پدر،‌ از همراهی پرویز شهبازی در مقام مشاور کارگردان هم بهره برده بود،‌ نتوانست تجربه‌های خود در مستندسازی ورزشی را در  قالب یک فیلم استاندارد داستانی به کار بگیرد و اینگونه «سونامی» هم تبدیل به یکی از آثار ناکام جشنواره شد.

کد خبر 4537112

منبع: مهر

کلیدواژه: بنیاد سینمایی فارابی رسول صدرعاملی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر فیلم جان دار محسن تنابنده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۷۶۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتباه بزرگ داوری VAR را ناکام گذاشت؛ گل دلیخت به رئال مادرید به ناحق مردود شد!

گل ماتیاس دلیخت به رئال مادرید ظاهرا نباید مردود می‌شد

به گزارش طرفداری، در عصر استفاده از VAR، بازهم بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ با جنجال داوری همراه شد.

لحظات پایانی جدال رئال مادرید و بایرن مونیخ در دور برگشت نیمه‌نهایی بسیار پرتنش و عجیب دنبال شد. در صحنه ارسال توپ برای توماس مولر، ماتیاس دلیخت در موقعیت مشکوک به آفساید قرار داشت اما سیمون مارسینیاک، داور باتجربه لهستانی پس از ارسال توپ، در تصمیمی عجیب در سوت خود دمید و تصمیم گرفت به کمک‌داور اعتماد کند. پس از زدن سوت، شوت ماتیاس دلیخت به‌شکل بی‌فایده‌ای وارد دروازه بایرن مونیخ شد.

چند سالی است که در پروتکل‌های قضاوت به داوران و کمک‌داوران تاکید می‌شود در صحنه‌های مشکوک به آفساید، سوت و پرچم نزنند تا بازی از جریان نیفتد و پس از توقف بازی، VAR بتواند درباره صحنه مشکوک تصمیم بگیرد. سیمون مارسینیاک در چنین لحظه حساسی، این پروتکل را زیر پا گذاشت و با دمیدن سوت، باعث شد VAR نتواند صحنه مشکوک آفساید دلیخت را بازبینی کند. چه‌بسا اگر داور سوت نمی‌زد، اصلا شوت دلیخت گل نمی‌شد و به‌خاطر همین اما و اگرهاست که VAR پس از سوت داور امکان بازبینی ندارد.

پاول فرناندس، کارشناس داوری مارکا در خصوص این صحنه جنجالی، نظر قاطعی در خصوص اشتباه مارسینیاک داد: گل بایرن به اشتباه مردود شد. دلیخت در آفساید بود اما مشارکتی در بازی نداشت. توپ به مزراوی رسید که پشت سر دلیخت بود. مارسینیاک هم زودتر از موعد سوت زد و VAR نتوانست دخالت کند. 

ماتیاس دلیخت پس از بازی در میکسدزون درباره این صحنه گفت: فکر می‌کنم همه‌مان قوانین را می‌دانیم. این شرم‌آور بود. کمک‌داور پس از بازی از من عذرخواهی کرد که پرچمش را زود بالا برده.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اشتباه بزرگ داوری VAR را ناکام گذاشت؛ گل دلیخت به رئال مادرید به ناحق مردود شد!
  • قصه ناتمـام رکود در بورس
  • ادامه حیات حوزه معدن در گرو فناوری و نوآوری
  • ده فراخوان جذب سرمایه‌گذاری در جشنواره شیخ بهایی اعلام می‌شود
  • ریزش بورس تا کی ادامه خواهد داشت؟
  • حماس: حمله صهیونیست‌ها به رفح ناکام‌کردن توافق آتش‌بس است
  • فضاپیمای پرسروصدای بوئینگ ناکام شد!
  • ببینید | فوری؛ ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!
  • حج امسال، حج برائت است
  • فروش بره تودلی در تهران قدیم و جنجال در مجلس شورای ملی