مذاکره سریالی سیما با عطاران،مدیری و فتحی/«پایتخت»سینمایی میشود؟
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۱۲۵۵۹
به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک و قائممقام سابق مرکز سیمافیلم امروز صبح ۱۹ مردادماه در برنامه «سلام صبح بخیر» که از شبکه سه سیما روی آنتن رفت، توضیحاتی درباره سازوکار سریالسازی در تلویزیون و نیز برنامهریزی و تدارک سیما برای تولید مجموعههای نمایشی ارائه کرد.
الماسی در بخشی از این گفتگو درباره سریالهای برند و سریالهای مهم سالهای پیش سخن گفت و درباره آثار شاخص تلویزیون و مالکیت حقوقی سریالهایی که به برند تلویزیون تبدیل میشوند، اظهار کرد: حوزه مالکیت معنوی حوزهای پیچیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مذاکراتی درباره نسخه سینمایی «پایتخت» اشده است
وی درباره نسخه سینمایی «پایتخت» که چندین بار تاکنون درباره آن صحبت شده است، عنوان کرد: این درخواست طبیعتا از طرف عوامل رخ داده اما مجوز باید از سمت سازمان صداوسیما باشد که فعلا صحبتهایی شده است و معلوم نیست در آینده نزدیک این اتفاق رخ دهد.
قائم مقام سابق سیمافیلم درباره برخی از فیلمهای سینمایی مثل «خوب، بد، جلف» و مجوز استفاده از کاراکترهای این فیلمها که از دل سریالهایی مثل «پژمان» درآمده اند یادآور شد: مراحل اداری برخی از این آثار باید اتفاق افتاده باشد که طبیعتا پیش رفته است، در برخی موراد هم احتمالا مرز باریکی وجود دارد و مشخصا درباره سریال «پژمان» خبر ندارم که مجوز داشته است یا خیر.
فیلمهایی که منشاء اولیه شان تلویزیون بود
الماسی درباره اینکه چه فرمولی برای حضور ستارههای سینمایی در مجموعههای تلویزیونی وجود دارد؟ توضیح داد: در جهان، حوزه سینما با حوزه تلویزیون دو مقوله متفاوت و مجزا هستند و اگر آماری از فیلمها و سریالها داشته باشید زیر یک درصد است که عوامل سینمایی در حوزه سریال فعالیت کنند و بیشتر این رابطه برعکس است یعنی از تلویزیون شروع میشود و به سینما ختم میشود. بسیاری از کارهای سینمایی مثل «مهمان مامان» داریوش مهرجویی یا «روزهای زندگی» از شیخ طادی، به این ترتیب بوده است. بسیاری از دوستانی که در سینما کار میکنند کارمند تلویزیون بوده اند مخصوصا در حوزه صدا و یا عوامل فنی بیش از ۸۰ درصد از تلویزیون به سینما رفته اند.
وی همچنین به بازیگرانی مثل هوتن شکیبا اشاره و عنوان کرد: در کار «لیسانسه ها» هوتن شکیبا اگرچه تئاتری هم بوده است اما در تلویزیون فعالیت کرد و بعد هم به سینما رفت. با این حال منعی در تلویزیون وجود ندارد و کسی که در چارچوب کشور باشد هم در سینما و هم در تلویزیون میتواند کار کند.
مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما درباره هزینههای کار در تلویزیون در مقایسه با سینما و شبکه نمایش خانگی نیز گفت: هزینههای سینما با توجه به فروش با تلویزیون متفاوت است بنابراین هرکسی به تلویزیون میآید با هزینههای این مدیوم کار میکند و شبکه نمایش خانگی هم میتواند گاهی این نظم را به هم بزند.
تب شبکه نمایش خانگی فروکش میکند
وی در پاسخ به شکسته شدن خطوط قرمز و کارکرد تجاری شبکه نمایش خانگی تصریح کرد: چنین چیزی وجود دارد و نیاز به همفکری کلان دارد که این فرایندها را به یک تعادل برسانیم. اگرچه اینها یک تب و تاب اولیه دارد مثلا در شبکههای ماهوارهای در حوزه سریال ابتدا مخاطب میرفت به سمت آنها ولی بعد کاهش یافت. در شبکه نمایش خانگی هم به نظرم این تب فروکش خواهد کرد. به هر حال اگر تناسب کمی، کیفی، مالی و اعتباری به هم بخورد همه به هم آسیب میرسانند. مخاطب تلویزیون فراگیری ای دارد که اصلا قابل رقابت نیست.
سریال کیانوش عیاری امسال پخش میشود
الماسی در بخش دیگر با بیان اینکه باکس پخش شبکه یک و سه تا پایان سال پر است و سریالهایی در مرحله تولید قرار دارد، گفت: شبکه یک سریالهای «مرواریدهای خلیج فارس»، «محکومین۲» سریال «۸۷ متر» کیانوش عیاری و «ترور خاموش» به تهیه کنندگی ابوالفضل صفری را در دستور کار دارد که «ترور خاموش» بعد از «بوی باران» پخش میشود و امیدواریم سریال عیاری اواخر سال روی انتن برود.
۸۳ سریال نمایشی در مرحله تولید
مدیر سابق فیلم و سریال شبکه سه سیما همچنین گفت: ۸۳ سریال نمایشی داریم که از این میان آنها سه کار الف ویژه از سریال «سلمان» داوود میرباقری تا سریال «موسی» شورجه وجود دارد که در پیش تولید هستند.
«سلمان» و «موسی» دو سریال الف ویژه در پیش تولید
این مدیر تلویزیونی درباره تفاوت سریالهای الف فاخر با الف ویژه نیز توضیح داد: ما سریالهای الف فاخر داریم که «شهید باکری» و ۱۴ کار دیگر جزو آنها هستند. تفاوت بین الف ویژه و الف فاخر بیشتر از حیث پروداکشن و هزینه است و الف ویژهها گران ترین سریالها هستند که «سلمان» و «موسی» دو سریال الف ویژه ما در پیش تولید هستند خدا را شکر شورجه کارگردان «موسی» حالش بهتر است و ما منتظریم از بستری بیماری بلند شود و پیش تولید «موسی» را ادامه دهد.
با مدیری، عطاران و فتحی برای ساخت پروژه در تلویزیون مذاکره شده بود
وی در بخش دیگر درباره چهرههای کوچ کرده از تلویزیون و مذاکره با آنها برای بازگشت اظهار کرد: مجموع دوستانی که از تلویزیون به سینما کوچ کردهاند و یا بخواهند بازگردند باید در چارچوب مالی و قواعد سازمان کار کنند و هیچ مانعی وجود ندارد.
الماسی تاکید کرد: با مهران مدیری مذاکرههایی شده بود حتی با رضا عطاران برای کاری مذاکره شده بود، آقای حسن فتحی هم قرار بود کاری را پیش ببرد اما درگیر شبکه نمایش خانگی شد. همه این آدمها ظرفیتهای تلویزیون ما هستند و سعی میکنیم از آنها استفاده کنیم.
کد خبر 4688866 عطیه موذنمنبع: مهر
کلیدواژه: رضا عطاران غلامرضا الماسی سیما فیلم شبکه سه سیما تئاتر ایران فیلم سینمایی موسیقی ایرانی کارگردان تئاتر جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان حسین آهی فیلم کوتاه کنسرت موسیقی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان موسیقی نواحی جشنواره نمایش های آیینی و سنتی موسیقی کلاسیک موسیقی پاپ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۲۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
جدیدترین سریال تلویزیون با محوریت هوافضا قرار بود از ۱۵ اردیبهشت پخش خود را آغاز کند اما با بهانه پخش دو قسمت پشت صحنه «نونخ» بدقولی کنداکتوری دوباره رقم خورد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش که یک بدقولی کنداکتوری درباره برنامه «هفت» رقم خورد و باعث شد این برنامه تلویزیونی با یک هفته تأخیر روی آنتن برود به این معضل پرداخته شد.
عوامل و دستاندرکاران «هفت» در توضیح پخش نشدنِ این برنامه تلویزیونی، مشکل فنی را عامل پخش نشدن اعلام کردند. چرا که مدیریت کنداکتور تلویزیون مقولهای است که از هر جهت اهمیت دارد، روزی برای چینش ترکیب پخش سریالها و برنامهها این مدیریت ضرورت دارد و روزی هم برای جلوگیری از بدقولی کنداکتوری، این مدیریت لازم است، البته این بدقولیها مسبوق به سابقه بوده که بارها سریال بدقولیهای تلویزیون را برای پخش سریال و برنامه حتی حضور مجریای خاص اتفاق افتاده است.
حالا این معضل گریبان یک سریال تلویزیونی را گرفته است. در سطح گستردهای اعلام شد سریال «رخنه» جدیدترین مجموعه تلویزیونی به کارگردانی علی غفاری از شنبه 15 اردیبهشتماه روی آنتن میرود اما در عینِ آرامش و بدون هیچ عذرخواهی از مخاطبان، با بهانه پخش دو قسمت پشت صحنه «نونخ» در 16 و 17 اردیبهشتماه پخش سریال به سهشنبه 18 فروردینماه موکول شد. این انتقاد وجود دارد که مدیران و دستاندرکاران امر پخش در بسیاری از موارد چه حال و گذشته این بیتفاوتی به مخاطب را داشتهاند.
به طورمثال واقعاً مدیران امر در شبکه یک نمیدانستند قرار است دو قسمت پشت صحنه سریال «نونخ» پخش کنند و این سریال در روز سهشنبه 18 اردیبهشتماه پخش خود را آغاز میکند که این تاریخ را در تبلیغات خودشان به مخاطبان اعلام کنند نه روز شنبه 15 اردیبهشتماه!
ساخت سریالهای جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیوناگر به گذشته هم برگردیم این رفتار تلویزیون مسبوق به سابقه است؛ روزی سریالی بهنام «دودکش2» که علیرغم پخش گسترده اخبار رسانهایاش در همین شبکه یک سیما، روی آنتن نرفت و بحث مراحل پست پروداکشن را عنوان کردند، یا بارها سریالهایی که از شبکه سه سیما پخش میشد عوامل آن به پخش نامنظم قسمتهایشان اشاره میکردند که آخرین آن به سریال «بیستکویید» برمیگردد، یا زمانی که مجموعه کلبه عموپورنگ پخش میشد این اعتراضات را نسبت به پخش نامنظم این مجموعه نمایشی داشتند.
یا «رعد و برق» بهروز افخمی که از شبکه پنج سیما به شبکه یک آمد؛ چند سال پیش در ماه رمضان قسمت اول آن روی آنتن رفت و بقیه را بهدلیل مشکلات تدوین و مراحل فنی سریال به زمانی دیگر موکول کردند. این سریال بالأخره با تمام نقاط ضعف خودش روی آنتن رفت اما تبدیل به مصداقی بارز برای بدقولی کنداکتور تلویزیون شد.
بهنظر میرسد تلویزیون کنار مدیریت درست کنداکتوری برای چینش سریالها و برنامهها به رسیدن به یک کنداکتور منظم و جلوگیری از بدقولی در پخش نیاز مبرم دارد. علیرغم اینکه شاید این نکته را هم بتوان درنظر گرفت که مشکلات فنی باعث شده باشد یک برنامه و یا سریالی در موعد مقرر اعلامشده روی آنتن نرود اما توجه به زمان مخاطب از هر نکته و توجیه قابلقبولی هم مهمتر است.
گفتنی است، سریال «رخنه» اولین همکاری مشترک وزارت دفاع- سازمان حفاظت اطلاعات با سازمان صدا و سیما برگرفته از خنثی سازی امنیتیترین طراحی عملیات نفوذ و خرابکاری صنعتی سرویس اطلاعاتی موساد در سازمان هوافضای وزارت دفاع و صنایع دفاعی و موشکی این وزارتخانه است. این سریال در 30 قسمت تولید شده مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که بر روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان رو به رو میشود. البته آنطور که دستاندرکاران سریال گفتهاند داستان سریال از تنوع گونههای (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزههای امنیتی، علمی و خانوادگی را دربرمیگیرد.
این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیت های موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی به ویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است. در این سریال بازیگرانی همچون نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالی تبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی به ایفای نقش پرداختهاند.
کارگردانی سریال «رخنه» را در ابتدا علی غفاری برعهده داشته است و پس از وی، حمیدرضا لوافی کار این مجموعه را ادامه داده است.
انتهای پیام/